Jordan’s overseas minister has pushed again in opposition to a report that the nation’s monarch went out of his technique to disguise the acquisition of greater than a dozen luxurious properties price over $106 million

AMMAN, Jordan — Jordan’s overseas minister on Thursday pushed again in opposition to a report that the nation’s monarch, King Abdullah II, went out of his technique to disguise the acquisition of greater than a dozen luxurious properties price greater than $106 million, saying there was “nothing secretive” concerning the transactions.

Ayman Safadi additionally advised The Related Press that not one of the billions of {dollars} of worldwide assist the dominion has acquired through the years have been used to fund the purchases, and that strict safeguards are in place to forestall any abuses.

“Any insinuation that the financing of these properties got here via unlawful manners can also be baseless, as a result of his majesty paid from his private funds for this,” he stated. “Any try to hyperlink between these and donor cash is once more baseless as a result of each cent in donor cash is accounted for and audited by us and by the donors themselves.”

The Worldwide Consortium of Investigative Journalists, citing data from a trove of leaked paperwork, reported earlier this week that Abdullah obtained the properties via offshore shell corporations.

Advisers to the king “spared no effort to hide his actual property holdings,” the report alleged. It stated that accountants and legal professionals for the king “concocted plans to protect his identify from public and even confidential authorities registries.”

The consortium stated it has reviewed near 12 million leaked paperwork about offshore transactions, dubbed the “Pandora Papers.” Abdullah was one in every of scores of public figures from international locations all over the world who have been recognized as holders of hidden offshore accounts.

Abdullah’s offshore dealings drew explicit consideration, together with these of a number of different bold-faced names. This will likely have been, partially, due to the distinction between his luxurious actual property holdings and Jordan’s heavy dependence on worldwide assist and the nation’s continued financial disaster.

The Royal Hashemite Court docket issued an announcement earlier this week denying any impropriety. The king purchased the properties in america and Britain from his personal funds and particulars about them have been being stored quiet for safety and privateness causes, the assertion stated.

Safadi, who can also be deputy prime minister, stated Thursday that “there may be nothing secretive” concerning the purchases, which in response to ICIJ happened over the previous decade. He stated that “accusations of secrecy that by some means insinuate wrongdoing are baseless.”

When requested concerning the optics of the ruler of one of many area’s poorest international locations proudly owning multi-million-dollar properties, Safadi urged the deal with the king was disproportionate.

Daoud Kuttab, an impartial Jordanian journalist, stated he believes it is all about notion.

“There is no declare of corruption right here,” he stated. “There’s a declare that the optics do not look good, in a rustic that will depend on overseas assist, has excessive unemployment and on the identical time the monarch has all these luxurious homes all through the world.”

Kuttab, founding father of the information web site Amman Internet, stated that Jordan’s safety forces ordered him to take away a narrative concerning the ICIJ report on Sunday, about three hours after he had printed it.

He stated Amman Internet had been the one Jordanian outlet to report the story at the moment. Most Jordanian media are both state-run, state-controlled or run by journalists engaged in self-censorship, he stated.

Within the wake of the royal courtroom assertion Monday, Amman Internet had a brand new story, different shops printed some particulars and commentary, and there was restricted dialogue on social media.

Safadi, a former journalist, denied the story had been suppressed, citing the detailed courtroom assertion.